Pengenalan
Asal Kementerian ini bermula sebelum kemerdekaan negara ini dalam tahun
1957. Penubuhan Kementerian Luar Malaysia telah dimulakan setahun
sebelum kemerdekaan untuk melatih sekumpulan sebelas diplomat untuk
menggerak misi diplomatik luar negara. Kumpulan ini telah dilatih di
Britain dan Australia. Kementerian ini mengikut model Pejabat Luar
Negeri British. Pada mulana, hanya tiga pegawai yang membahagikan dunia
ini kepada tiga bahagian mengikut tanggungjawab geografi individu mereka
Objektif
Melaksanakan dasar luar negara merupakan tugas yang rumit dan
mencabar. Dengan persekitaran politik dunia yang dinamik, Kementerian
Luar Negeri perlu sentiasa peka terhadap perubahan dan mampu bertindak
balas dengan berkesan bagi memastikan kedaulatan dan kepentingan negara
Malaysia dilindungi sewajarnya manakala pandangan Malaysia dinyatakan
dengan jelas di peringkat antarabangsa.
Kementerian akan menyelaras dan bekerja rapat dengan Kementerian dan
Agensi yang berkaitan untuk mewujudkan bidang tugas yang boleh
dilaksanakan dalam melaksanakan kepentingan negara Malaysia dan untuk
menyelaras strategi pemasaran dan penjenamaan Malaysia di luar negara.
Dalam merumuskan dasar luar negara, setiap negara mempunyai
matlamatnya sendiri. Dasar luar negara Malaysia adalah mudah, iaitu
mencari apa yang penting kepada negara di peringkat antarabangsa.
Kerajaan Malaysia akan berusaha memastikan bahawa Malaysia terus
memainkan peranan yang aktif dalam hubungan antarabangsa demi manfaat
negara. Dalam usaha mencapai objektif dasar luar negara Malaysia,
perkara berkut diberikan penekanan:
•Mengekalkan hubungan yang harmoni dengan semua negara tanpa mengambil kira ideologi dan sistem politik;
•Mengambil pendirian bebas, berkecuali dan berprinsip dalam hal ehwal diplomatik serantau dan antarabangsa;
•Menjalin hubungan erat dan perkongsian ekonomi dengan semua negara, terutamanya dengan ASEAN dan negara serantau yang lain;
•Menggalakkan keamanan dan kestabilan di rantau ini dengan membina keupayaan dan mengambil pendekatan menyelesaikan konflik;
•Berperanan sebagai pemimpin yang berpengaruh selaku Pengerusi ASEAN,
Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM) dan Pertubuhan Persidangan
Islam (OIC) (sebagaimana yang kita lakukan beberapa tahun lalu);
•Melibatkan diri secara gigih dan penuh bermakna dalam Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu, terutamanya dalam usaha membanteras ketidakadilan
dan penindasan serta menjunjung undang-undang antarabangsa; dan
•Mengangkat Malaysia sebagai contoh negara Islam yang bertoleransi dan progresif
Hubungan Dua Hala
Mewujudkan hubungan dua hala yang mesra dengan negara jiran terus
menjadi keutamaan. Pendekatan yang membina diambil untuk menyelesaikan
masalah yang masih belum terlerai termasuklah yang berkaitan dengan
tuntutan bertindih dan penetapan sempadan tanah dan maritim. Setiap
usaha diplomatik dilaksanakan untuk memastikan hubungan dua hala dengan
semua negara jiran tidak terjejas akibat masalah tersebut. Persetujuan
untuk merujuk kepada ICJ berkaitan tuntutan pertindahan wilayah
menunjukkan sejauh mana kita bersedia untuk mencari penyelesaian bagi
masalah dua hala.
Penubuhan suruhanjaya bersama antara Malaysia dengan Brunei,
Indonesia, Filipina, Thailand, Laos dan Vietnam juga menyediakan rangka
yang berguna untuk mewujudkan kerjasama dua hala yang lebih luas dalam
semua bidang yang memanfaatkan kedua-dua pihak.
Walaupun tumpuan utama Malaysia dengan negara luar lebih tertumpu
kepada negara ASEAN, hubungannya dengan negara dan rantau lain tidak
kurang pentingnya. Perwakilan Diplomatik negara yang pertama ditubuhkan
di London, Washington, Canberra, New York, New Delhi, Jakarta dan
Bangkok. Menjelang tahun 1963, Malaysia telah menubuhkan 14 buah
Perwakilan Diplomatik di luar negari. Bilangannya terus bertambah
menjadi 21 pada tahun 1966. Pada hari ini, Malaysia mempunyai
serangkaian 105 perwakilan diplomatik di serata dunia – bukti
membanggakan yang menunjukkan sejauh mana hubungan dua hala Malaysia
tidak berkembang dalam tempoh beberapa tahun seiring dengan kemajuan
negara.
Dalam hal ini, Malaysia meletakkan kepentingan yang sama kepada
hubungan dengan negara Asia, Afrika, Timur Tengah dan Amerika Latin yang
lain dan akan terus memantapkan dan mempertingkat hubungan kukuh yang
sedia ada dengan rantau tersebut. Hubungan dua hala dengan negara Asia,
Afrika, Timur Tengah dan Amerika Latin yang lain akan diteruskan tanpa
mengetepikan rakan ekonomi kita yang lama di Eropah dan Amerika. Jepun,
Kesatuan Eropah, AS, Australia dan Republik Korea akan terus menjadi
rakan dagang Malaysia yang utama dan juga sumber pelaburan dan
teknologi.
Satu-satunya pengecualian ialah Israel. Seperti negara lain, Malaysia
turut prihatin tentang ketegangan dan konflik yang berterusan di Timur
Tengah, seperti konflik Palestin–Israel yang terus menemui jalan buntu.
[Sebagai menunjukkan keprihatinannya, Malaysia hanya akan menimbangkan
untuk memulakan hubungan dengan Israel apabila perjanjian damai yang
menyeluruh antara Israel dengan rakyat Palestin berjaya dimuktamadkan.]
Begitu juga, Malaysia tidak berhasrat untuk mengurangkan hubungan yang
telah lama terjalin dengan Barat. Tidak ada percanggahan antara kritikan
wajar yang dibuat oleh Malaysia terhadap negara Barat dalam isu
tertentu dengan penerimaan negara Barat sebagai pasaran untuk produk dan
sumber pelaburan di negara kita
No comments:
Post a Comment